Budżet domowy
Za nim przejdziemy do omówienia tworzenia budżetu w EasyBudget, najpierw ważne jest, aby zrozumieć ogólną koncepcję budżetu domowego. Jeśli jesteś weteranem budżetowania, to możesz pominąć tę sekcję i przejść dalej - 2. Jak stworzyć swój budżet domowy w EasyBudget? ;)
SPIS TREŚCI
Metoda kopertowa
Gdy jeszcze większość transakcji odbywała się w gotówce, dobrym sposobem na zapanowanie nad swoimi finansami było rozdzielanie swoich pieniędzy pomiędzy kopertami. Każda z kopert miała napis konkretnego wydatku np. jedzenie, czynsz. Pieniądze, które znajdowały się w kopercie z napisem “jedzenie”, miały zostać przeznaczone na wydatki związane z jedzeniem. W ten sposób można było rozdzielić dostępne w danej chwili pieniądze w zależności od przeznaczenia.
Teraz większość naszych pieniędzy znajduje się w bankach. A my widzimy tylko ich wirtualną reprezentację w postaci liczby na ekranie naszego telefonu lub komputera. Z tego względu nasza wcześniej fizyczna koperta też musi zostać przeniesiona do wirtualnego świata :) I to właśnie robi EasyBudget. Pozwala przypisywać pieniądze do konkretnych wirtualnych kopert.
Ważna rzecz do zapamiętania: W metodzie kopertowej możemy używać tylko pieniędzy, które już posiadamy. |
Przeznacz każdą złotówkę
Prowadząc budżet domowy, ważne jest, aby przypisać każdą złotówkę, którą posiadamy do konkretnego celu. Część pieniędzy zostanie przypisana na jedzenie, część na prezenty dla bliskich a inne na budowanie oszczędności. Ty o tym decydujesz.
Pieniądze nie lubią, jak się je zostawia same sobie. Bez przypisania ich na konkretny cel, okaże się, że rozeszły się na nie do końca potrzebne wydatki i zabraknie ich na naprawdę ważne dla nas rzeczy.
Odkładaj z wyprzedzeniem
Prowadzenie budżetu domowego pozwala nam przygotować się na wydatki z wyprzedzeniem. Co, jeśli przez cały rok przypisywalibyśmy co miesiąc do naszej wirtualnej koperty z napisem “Ubezpieczenie samochodu” pewną kwotę? Okaże się, że bez problemu w ciągu 12 miesięcy odłożymy kwotę potrzebną na ubezpieczenie auta. Bez stresu i szukania pieniędzy na ostatnią chwilę. Dużo łatwiej jest odłożyć 100 zł miesięcznie niż w ostatniej chwili zagospodarować 1 200 zł na wydatek.
Bądź elastyczny
Co w sytuacji, gdy okazało się, że pieniądze przeznaczone na jakiś cel są niewystarczające? Przykładowo do końca miesiąca zostały 4 dni a Ty już nie masz żadnych pieniędzy w kopercie z napisem “jedzenie”. Takie sytuacje będą się zdarzać cały czas.
Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wyjąć pieniądze z innej koperty i przełożyć je do koperty “jedzenie”. Zastanów się, z której koperty pieniądze nie będą potrzebne w najbliższym czasie i dostosuj się do bieżącej sytuacji.
Ważne: W tej części artykułu, aby łatwiej przedstawić koncepcję budżetu domowego, używałem przykładu kopert, do których wkładamy pieniądze. W dalszej części tę samą czynność (tylko już w aplikacji EasyBudget) będę nazywał: “przypisanie pieniędzy do kategorii”. Co jest bardziej naturalnym określeniem w naszej aplikacji. Słownik: Kategoria = wirtualna koperta z napisem np. Jedzenie Przypisanie pieniędzy do kategorii = włożenie pieniędzy do koperty |
Czy ten artykuł był pomocny?
To wspaniale!
Dziękujemy za opinię
Przepraszamy, że nie udało nam się pomóc!
Dziękujemy za opinię
Wysłano opinię
Doceniamy Twój wysiłek i postaramy się naprawić artykuł